donderdag 4 augustus 2011

Maalstroom.

Ik voer mijn kat garnalen
en voel me daar niet prettig bij.
Liever ging ik melk halen
en maakte rijstebrij.
Ik zie mijn kat graag eten
maar kan niet vergeten
dat dat voor alle wezens geldt
en sommige worden gepeld.

Zo zingt natuur haar madrigalen
vol folter en vertier
en in haar wijde kathedralen
valt menig dier
ten offer aan 't genot
van andere: dat lijkt gebod.

Maar in het paradijs
slaapt naast de leeuw het lam
en dat is dus bewijs
dat het ook anders kan.

Hoewel: bewijs?
Is het niet eerder droom
waarnaar ik maar verwijs,
uit wanhoop vroom?

Toch blijft dat de vraag
want ook dit bestaan wordt vaag
wanneer ons sluimer overmant
en al wat moordt en brandt
is na een tijdje uitgeblust
wanneer de slaap 't geheugen sust.

Dus is het een niet echter dan het ander
al was het maar omdat ik zelf verander.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten