donderdag 12 juli 2012

Hume.*)

De wereld is een tranendal
tot aan de rand gevuld met gal.
Verwarring woekert overal
en zorgen zijn er zonder tal.

Als men de historie leest
lijkt het altijd zo geweest.
De mens gedraagt zich als een beest
al is het soms ook wel eens feest.

Maar dat zegt nog niets over morgen:
verdwenen zijn misschien de zorgen.
De bal die nu valt op de grond
is dan misschien niet eens meer rond.

Ik ben daarom niet meer wanhopig:
tot dusver is de zaak voorlopig.


*):  David Hume (1711-1776), Schots filosoof die constateert dat kennis
uitsluitend gebaseerd is op waarnemingen tot nu toe.


Ontrijmd:


De wereld is een tranendal
gevuld met puin en rookgordijnen.
Een wond vol angels en venijn
en bedriegelijke schijn.

Hoe ver ik ook maar terug wil gaan,
ik kom hetzelfde tegen.
Dezelfde bestialiteiten
en soms ook wel wat zegen.

Maar dit geldt enkel maar tot nu
en ik kan niet weten
hoe het straks zal zijn:
Wellicht een wereld zonder pijn.

Alles wat ik heb geleerd
is op 't verleden gebaseerd.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten