zondag 8 januari 2012

Wat te doen? *)

Is men geen zak vol goed en kwaad?
En is't niet beter dat men dat zo laat?
Als men namelijk, uit hoop op beter leven
of angst voor straf, het goede na wil streven
onderdrukt men dan geen kwaad? Te laat
moet men soms inzien dat het was gebleven
en ons dan met verbijst'ring slaat.
Zo hoog waren wij niet verheven.

Duldt men nu zijn invallen gedwee
dan zou dit kunnen gaan vervelen
en valt het met het kwade wel weer mee.
Zo kan men in de volheid delen.

*): "Alles ist Betrug: das Mindestmass der Täusschungen suchen,
im üblichen bleiben, das Höchstmass suchen. Im ersten Fall
betrügt man das Gute, indem man sich dessen Erwerben
zu leicht machen will, das Böse, indem man ihm allzu ungünstige
Kampfbedingungen setzt. Im zweiten Fall betrügt man das Gute,
indem man also nicht einmal im Irdischen nach ihm strebt.
Im dritten Fall betrügt man das Gute, indem man sich möglichst
weit von ihm entfernt, das Böse, indem man hofft, durch seine
Höchststeigerung es machtlos zu machen.
     Vorzuziehen wäre also hiernach der zweite Fall, denn das
Gute betrügt man immer, das Böse in diesem Fall,
wenigstens dem Anschein nach, nicht".

Franz Kafka, "Betrachtungen über Sünde, Leid,
                       Hoffnung und den wahren Weg".


"Wat ook maar opkomt in het rijk van de geest -
Zoals gedachten uit de vijf vergiften **) -
Men moet het leiden noch volgen.
Laat het eenvoudig verkeren in zijn ware staat,
en bereik de ervaring van dharmakaya".***)

Chögyam Trungpa, Rinpoche, "Sadhana van Mahamoedra".

**): De vijf vergiften: Begeerte, Agressie, Domheid, Trots, Jaloezie.

***): Dharmakaya: Waarheidslichaam, bewustzijn.

"Weerstaat de Boze niet", Mattheus 6 vs 39.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten