vrijdag 6 januari 2012

Terugblik.*)

Verwikkeld ben ik in een strijd,
gebonden aan gebruik en wetten,
vergiftigd door een dosis nijd
en trucs die mijn gedrag besmetten.

Dat is omdat ik iets wil winnen
of bang ben te verliezen.
Ik wil daartoe een list verzinnen
of zelfs voor leugens kiezen
omdat ik ben vergeten
dat strijd een speculatie is
waarvan de engelen niet weten
zingend zonder hindernis.

Als een korrel ligt de aarde
in een eindeloze gaarde.

*): "Col viso ritornai per tutte quante
      le sette spere, e vidi questo globo
      tal, ch'io surrisi del suo vil sembiante".
   
     "Met mijn blik keerde ik terug door al de
      zeven sferen en ik zag deze aardbol zo klein
      dat ik glimlachte om zijn nietige schijn".  

Dante Alighieri: Divina Commedia, Paradiso, Canto XXII, vs. 133-135.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten