dinsdag 14 augustus 2012

Serafijn.

Ik word bepaald door wat ik doe:
wandel maakt mij wandelaar
en geven maakt mij koe.*)
Ik ben beweging als ik vaar.

Zo vliegt de serafijnenschaar
zingend in het rond
en klinkt wat goed is en ook waar
voortdurend uit hun mond.
Hun aandacht is alleen maar daar
waar grond is zonder grond.**)

Daartoe kan ook ik mij keren.
Al ben ik nog zo'n bengel,
door voortaan dit te eren***)
word ik direct een engel.


*):   "De koe is een poeem van mededogen"

       -Mahatma Gandhi.


**): "E dèi saper che tutti hanno diletto,
         quanto la sua veduta si profonda
         nel vero in che si queta ogni inteletto."

        "En gij moet weten, dat allen gelukzaligheid bezitten,
         naarmate hun zien zich meer verdiept
         in de waarheid waarin ieder intellect tot rust komt".

         -Dante Alighieri, La Divina Commedia,
         Paradiso, Canto XXVIII, terzine 36.


 ***): "Ik alleen ben anders dan de mensen,
        omdat ik de moeder vereer,
        die alles voedt."

        -Lao Tse, Tao Teh Tsjing, XX.

   
      
 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten