maandag 5 oktober 2015

De eerste Liefde.*)

Ik heb het bij jou verbruid
dus wijs jij mij af.
Hier wil ik graag onder uit
maar het is mijn straf.
Nimmer word je nog mijn bruid
ondanks dat je om mij gaf.

Ik verbeid nog het geluid
dat een eind maakt aan die straf
maar verdik daarmee mijn huid
want dat is alleen maar laf.

Jou niet zien wil ik verdragen
tot voorbij mijn laatste dagen.
Slechts mijn liefde kan dit dragen
want die wil geen tel versagen.




*): "Per me si va nella cittĂ  dolente,
     per me si va nellĂ©terno dolore,
     per me si va tra la perduta gente.

     Giustizia mosse il mio alto Fattore:
     fecimi la divina Potestate,
     la somme Sapienza e il primo Amore".

    "Door mij gaat men in in de stad der smarten;
     door mij gaat men in in de eeuwige pijn;
     door mij gaat men in tot de verloren mensen.

    Gerechtigheid bewoog mijn hoge Maker;
    mij heeft gemaakt de goddelijke Macht,
    de hoogste Wijsheid en de eerste Liefde"

Opschrift boven de poort van de hel
in Dante Alighieri's Divina Commedia:
Inferno, Canto III, 1-6.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten