woensdag 28 oktober 2015

Braadspit.*)

Ben ik eigenlijk wel eerlijk
wanneer ik van wroeging spreek?
Ik vergis me wellicht deerlijk.

Ook al zie ik nu nog bleek,
ik gevoelde mij weer heerlijk
als je mij maar niet ontweek.

Dan bleek het een 'piece of cake',
al dit zuchten en dit steunen,
en ik word meteen weer week,
zal al snel wellustig kreunen
terwijl ik de draak dan steek
met vergelding's rake dreunen.

't Is dus goed dat je nu zwijgt
en mij zo aan 't braadspit rijgt.


*): "Per me si va nella cittĂ  dolente,
     per me si va nellĂ©terno dolore,
     per me si va tra la perduta gente.

     Giustizia mosse il mio alto Fattore:
     fecimi la divina Potestate,
     la somme Sapienza e il primo Amore".

    "Door mij gaat men in in de stad der smarten;
     door mij gaat men in in de eeuwige pijn;
     door mij gaat men in tot de verloren mensen.

    Gerechtigheid bewoog mijn hoge Maker;
    mij heeft gemaakt de goddelijke Macht,
    de hoogste Wijsheid en de eerste Liefde"

Opschrift boven de poort van de hel
in Dante Alighieri's Divina Commedia:
Inferno, Canto III, 1-6.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten