vrijdag 13 april 2012

"Kelch und Becher". *)

Wat zich aandient, ongewenst,
is wat soms aan waanzin grenst,
als een stortbui die neerplenst
of lawaai dat dreigend drenst.

Ik kan mij daar tegen verzetten
om een fiasco te beletten.
Zwaard en messen kan ik wetten
en het dek met was invetten. **)

Niettemin is al gebeurd
wat daarna wordt afgekeurd
en pas dan mijn oordeel kleurt.

Ook als er duizend duivels kwamen
wil ik mij bekwamen
in het zeggen: "ja en amen!" ***)

   *):    Aria uit de Matthäus Passion
          van Johann Sebastian Bach.

 **):    Michiel Adriaenszoon de Ruyter
          liet eens het dek van zijn boot met boter besmeren
          om zijn vijand erop te laten uitglijden.

***):  "De Here heeft gegeven, de Here heeft genomen,
          de Naam des Heren zij geloofd!"
          Hiob 1 vers 20.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten