donderdag 8 maart 2012

Tetragrammaton. *)

Van Mijn Naam kent men vier letters:
wie het anders zegt is ketters.
Dit zijn alle medeklinkers.
De overige horen imkers
als zij luist'ren naar hun bijen
die met hun zoemen Mij verblijen.

Die letters zijn tegelijk getallen **)
die te tellen zijn door allen.
De eerste, J, is ook de tien
die door Niemand werd gezien.

Die tien die is geheel volmaakt
en wordt door niemand aangeraakt.
Van eeuwigheid tot eeuwigheid
staat hij los van ruim en tijd.

Dan komt de helft ervan, de H, de vijf
waar Ik in ballingschap verblijf
gevolgd door de W, de zes,
waardoor Ik Mijn hartstocht les.

Dan komt opnieuw de H, de vijf.
Die is van't heelal het lijf
dat op weg is naar de geest,
de and're H, verlaten en verweesd,
langs de wegen van de W
om een te laten zijn die twee.

Eenmaal zal dat ooit gelukken.
Dan zijn er niet langer stukken
maar de vijven samen tien
en kan de tien zichzelf dus zien.
Dan zal er alom jubel zijn
en komt verrukking voort uit pijn.

Zo is de loop dus van't bestaan
de vervolmaking van Mijn Naam. ***)

Er zijn er echter die beweren:
"Hij is niet anders dan Zijn Naam"
Wie zij in deze zin vereren
is dan in letters opgegaan.

Zo zit het ook met het "Ik ben" ****)
dat in dit vers vijf letters heeft
of met de naalden van een den
waar die boom niet zonder leeft.

Dit Ik is dus een indicatie
dat naar Iets verwijst
dat, wanneer verzocht om informatie,
nimmer Zijn bestaan bewijst.



*):         JHWH

**):       In de Joodse Mystiek zijn de tweeëntwintig letters
            van het alphabet ook evenzovele getallen. 

***):     "Uw Naam worde geheiligd"
            Mattheus 6, vers 9.

****):   Exodus 3, vers 14.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten