maandag 26 maart 2012

Drevel.

Mijn hand ligt op mijn been,
mijn vingers zijn gespreid.
Nu trek ik ze ineen:
de open hand is kwijt.

In plaats daarvan een vuist,
geduldig en sereen,
die op mijn dijbeen huist
zo zeker als een steen.

Waar is de open hand gebleven?
Hij rust in de herinnering
en kan slechts daarin leven,
oproepbaar als ik zing.

Maar die herinnering is nu, *)
van wat geweest is het recu.
Soms boor ik mij uit wrevel
in dit verleden als een drevel.



*): "Er schuilt geen logische onmogelijkheid in de veronderstelling dat de wereld vijf minuten geleden ontstaan is...de gebeurtenissen die kennis van het verleden genoemd worden zijn volledig ontleedbaar in tegenwoordige inhouden die theoretisch precies dat zouden kunnen zijn als het verleden niet had bestaan".

Bertrand Russell (1872 - 1970)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten